Jag älskar att träna. - Såhär ser mitt schema ut en vecka med Jouline.

Hur brukar jag lägga upp min träning? 
 
När jag tränar i en vecka då jag måste tex träna själv, då jag kanske inte bokat in någon tränare så ser oftast veckorna ganska olika ut. Rider jag själv brukar jag varriera min ridning så mycket jag kan. 1gång i veckan ska jag konditions träna henne ute. Galoppera långa sträcker med bra galopp, basgaloppen som jag brukar ha i terrängen. Sedan försöker jag då få in en hoppning den veckan. Dem andra 5 dagarna försöker jag rida henne lite olika, olika övningar, olika tempon. Jag försöker varriera ganska mycket på de. Jouline är en sådan ponny som älskar att arbeta och väntar på nya saker hela tiden, hon är med på noterna hela tiden.
 
 
 
 
Så jag gör en massa övningar där jag ska förflytta henne med skänkeln få henne följsam liksom. Då består det passet av - bak&framdelsvändningar, skänkelvikningarutifrån spåret och till mitten eller från mitten ut till spåret, jobba henne på småvolter så det nästan blir piruett liknande vändningar hon ska lyssna på min vikt och jobba sig inåt och vara rak, och kunna vara inåt och utåt ställd, Jag jobbar henne på öppnor innan för spåret och på spåret, och även slutor innanför spåret och utan för spåret, Ibland vänder jag upp på medelninjen och hittar på en övning som t.ex styra mot B och flytta henne halvrakt ditåt lite öppningsaktigt. Då brukar jag vilja ha en ganska hög och bärig form, så hon lyfter på halsen och länger sitt steg så man får den där sköna ridningen.
 
Jag jobbar vissa dagar mycket på volter, åtvolter, serpentiner. Då brukar jag vilja rida henne med lagomlånga tyglar. Så hon kommer ner med halsen och får jobba med ryggen, brukar ofta rida henne så alltid innan ett dressyrpass eller tävling eller liknande bara för att få henne mjuk. 
 
Jag brukar även vilja rida henne i olika tempon, öka tempot i alla gångarterna, kunna göra en direkt halt på en bokstav, få till fina övergångar från trav och galopp, kunna göra skitt inslag på direkta linjer, massa olika övergångar som galopp-halt, galopp-trav, trav-skritt, trav-galopp. Det passet ska utvärderas i slutet som "Lyssna hon?". "Var jag nogrann med övergångerna och halvhaterna. 
 
Ett av dem viktiga passen för mig och ett av dem roliga passen som även Jouline gillar är - Fatta en vänster galopp i höger varv, bibehålla ett lugnt harmoniskt tempo, vända över medelinjen och vara i samma galopp alltså vänster galoppen. Sedan bibehåller vi galoppen och vänder över och byter till höger galopp. Ja ni fattar - så detta passet består av en massa förvändagalopper, byten, ökningar. Då vi har lite problem ibland att få till bra byten så brukar jag köra på minst ett pass i veckan att köra sådana här övningar, iblans bytar hon bara fram, då brukar jag behålla galoppen tills hon bytar själv. Blir bara bättre och bättre. Och här utvärderar jag "Håller hon den förvända galoppen utan byten eller trav inslag?" "Hur blir bytena?". 
 
Tex på en Lördag brukar jag vilja rida igenom alla dem övningar jag jobbat med under dagarna, småsmå delar av varje pass upprepar vi. Då brukar allt sitta där ordentligt och vi jobbar på bra. 
 
 
 
 
Jag tycke det är bra att ha en egen planering för en vecka när du inte har någon tränare just den vecka i tex dressyr. Sen får ni inte tro att jag bara rider på dressyrbanan och trimmar varje dag, verkligen inte. Ibland brukar hon få vila en gång på den vecka, och ibland rider vi ut en sväng en mysig skritt runda med litebus och sådant. Men jag är inte den personen som vill rida ut 7 gånger i veckan och "låsas" trimma där, för det känns som man aldrig fåt till någon bra ridning när man rider ut. Man vill ju så gärna ta ett galopprace, och bara latcha på, då föredrar jag hellre att rida dressyr på banan, verkligen rida ordentligt och sedan ta en dag just den veckan att rida ut en runda som belöning. Imed jag tävlar väldigt aktivt så vill jag ju hålla igång träningar. Trimma på och så. I slutet av den veckan belönas både jag och Jouline av att rida ut en mysig runda, utan folk, bara vi två och njuter av solen och luften. 
 
 
Hur ser era träningsschema ut på en vecka när ni inte tränar för tränare? I dressyr då. 
Vad gör du för övningar?
 
 
Kram Frida <3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback