Tinto var ju mitt namn.

För 4 dagar sedan typ, nämnde jag ju en liten ponny vid namnet Tinto.
 
Tinto är rynt 15 år gammal. Är inte helt hundra men där runt omkring. Tinto är en ren rasig ShettlandsPonny. Svart med brun päls vid mulen, då hon räknas som Mbrun. Tinto kommer från ett avelsstall med fullt av Shettisar. Hennes släkt var kör hästar, men vi tror inte Tinto varit det. När Tinto kom var hon väldigt "ensam" och "självständig" hon var inte den sociala typen utan mer den egna varianten. Benny som ponnyn hette som hon gick med var en D ponny på runt 20 år. När vi avlivade Putte hitta vi ju Jullan då Jullan kom 4 månader innan Benny avlivades. Då blev det bara Tinto och Jullan kvar. Tinto har med tiden blivit mycket mer gosig, social och älskar bli ompysslad. Hon har liksom fått mer kärlek nu sen Benny gick bort, dem två var som ett raddar par. 
 
Tinto har jag skött om i snart 3 år. En helt underbar liten shettis med ett hjärta av guld. Hon är guda snäll och låter dig inprincip göra allt på henne. Jag har faktiskt hoppat upp många gånger på henne då hon bockade som en idiot från början. Hon hade aldrig haft ryttare på ryggen. Jag satt på henne in och ut från hagen med bara grimma och grimskaft. Jag har testat en hel del saker med henne. 
 
Imed hon blivit mycket mer social har jag börjat trickträna med henne, då hon fokusserar så mycket bättre nu. 
Jag brukar longera henne 2-3 gånger i veckan eller trickträna henne dem dagarna, bara för hon ska hålla igång lite. För att vara shettis har hon faktiskt fint hull. Jag brukar hoppa henne med, fast verkligen inte med mig på ryggen haha, utan jag springer löst brevid henne. Eller så släpper jag henne löst. 
 
Ibland när jag longerat har hon haft 100% surt humör står på bakbenen och har sig. Men då hade jag ett uppe hålle med allt det och trickträna henne endast. 
Trick hon kan är: Puss, Hov, Hälsa, Pallen och stå fint. 
Jag hade tänkt filma lite utav det i veckan så ni kan få se den lille skiten. 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback