Alla har en hel del fördomar om Kallblod och andra hästtyper

Kallblod är otroligt maffiga. Nordsvensken är känd för att vara brukshäst och plöjer jord inprincip.  härstammade ifrån den primitiva Skogshästen. Och även en nordsvenska brukshästen och en lättare och snabbare travartyp

En Norskfjording känd för att springa runt i norge som små turridningshästar och skogsmulle aktiga. (Inte sant)

En hel del tror att ja dessa kan inte göra det ena eller det andra. Samma fördomar som man har mot travhästar. Man sätter ordet före innan man ens sett vad dessa fantastiska hästar kan. Alla hästar har en egen stil. En del vill ha dressyrhästar med långa ben, graciösa, och en kompaktkropp. Det är man van vid att se i alla fall. Men kan man se detta i en så mycket maffigare, bredare, powerfulla häst? Klart man kan. Inget snack om saken. En kallblodare kan lika bra som ett fullblod eller halvblod. Dem är inte sämre än någon annan. Själv tycker jag att en Nordsvensk kan gå fruktansvärt fint. Alla vet nog vem hästen Turbo är. Där har ni ett gott exempel på en stor och maffig häst men så graciös. Den går med lätta steg, och allt ser så himla enkelt ut. Men när man sitter där själv, blir du svettig och trött efter 10 steg i skritt bara. Det är så mycket häst att hålla. Lika mycket som att hålla i en graciös dressyrhäst. Vad är skillnaden? ”Dressyrhästar är eleganta. Medans dem där skogshästarna klampar runt på banan” Jo men visst. Dem där hästarna kan inte mindre än nån annan häst? Med mycket träning, och slitt ger ALLT man gör ett gott resultat. Man kan om man kämpar. Man kan om man vill. Man visa att dessa så kallade ”skogsmullar” kan bli dressyrhästar. Jag kan erkänna innan var jag imot dem maffiga hästarna. Jag tänkte alltid vad dem gjorde på banan. Vad en norsk fjordhäst ens gör på en dressyrbana? Men det var extremt korkat tänkt. En hel del tror detta i denna ridvärld. Men alla hästar kan. Dem är en och samma varelse. Man måste ge dem ett försök. Kunna visa vad dem går för. Inte någon ”sketten” fjording eller nordsvensk är sämre än nån annan häst? Det finns ju faktiskt ”dressyr”hästar som kan gå dåligt. Men än en gång så tänker man bara på fördomarna.

Men man kan ju säga som så här med. Dem varmblodiga, svarta, maffiga hästarna då? Frisern. Plötsligt blir den hästen något helt annat i andras ögon. Dem är ju så graciösa och så vackra. Men vad är skillnaden? Dem är fortfarande lika maffiga, lika powerfulla. Jag har ingen fördom mot dessa hästar. Tvärt om. Vem vill inte se en vacker Nordsvensk på en högklassad dressyrtävling? Eller i Falsterbo? Som klår alla spentsiga och graciösa halv/fullblod. Finns nog inget häftigare. Nån gång vill jag sitta på en friser, eller nordsvensk. Kunna försöka rida dessa vackra djur. Om jag ens hade orkat 2 varv är nog en bra fråga..

Alla dessa hästar är underbara, OAVSETT VAD.

Vad är eran åsikt om kallblod VS varmblod? Eller ja, alla dessa så kallade ”skogsmullar”.
Vad ser ni för skillnad?

Dela med er av era tankar och åsikter. Så länge ni skriver bjuder jag på 3 bilder på en fjording, nordsven och en friser. 

Kanske inte dem bästa bilderna jag kunde hitta..

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback