Lösgörande övning.

Tänkte tipsa om dagens lilla övning. Som ni ser på min extremt vackra bild nedan så jobbade jag jullan i denna övningen. Jag ville ha henne, rund för skänkeln, arbeta med hela ryggen, och vara balanderad och lugn. Rita upp övningen för mig själv här hemma. Tänkte att övningen kunde bli en bra övning. Få henne lydig osv. Man börjar med att göra övningen i skritt med hel långa tyglar, få dem att lyssna med hjälp av vikterna och skänklarna och endast få en lång hals. Efter ett par minuters sådant jobb i ca 5 minuter så kortar man tyglarna och jobbar upp halsen lite i högre form, men ändå låg form, lagom form kan vi kalla det. Efter 5 min lite mer av övningen med korta tyglar och högre form så ska man börja trava, börjar med 8 volten innan man börjar med små volterna får dem att lyssna och kanske göra en halt eller en skritt över gång på medlelinjen. Sedan lägger man då till varje volt i hörnerna. Man kör på samma sak som i skritten, mycket med vikterna, lydnaden, halvhalter om dem springer iväg för mycket. I galoppenkanske man får köra på större volter i hörnorna. Om man har en häst som gör snabba byten kan man ju byta galopp på medelinjen, men jag som har en ponny som hoppar upp i luften för att byta, ja det blir ju ganska hackigt i ridningen, det förstör ganska mycket tycker jag. Istället gör jag en avsaktning och gör en lugn fattning igen, oxå ett bra moment att köra för mega pigga hästar. 
 
Övningen är ganska standard i era ögon kan jag tänka mig, rätt så simpel. Men simpla övningar kan oxå vara svårt. Allt ska ju sitta ordentligt. Inget slarv utan man ska tänka på dem där detaljerna i ridningen. Inga hastiga flaxiga volter. Utan lugna, lydiga volter. Dem mindre och lättare övningarna är ju dem som igentligen ska sitta i sömnen? 
 
Tänkte bara tipsa denna övningen om man vill rida ett halvtimmes- trekvarts pass i paddocken. HISS till min extremt vackra ritning...
 
Testa gärna och rida igenom övning och säg vad ni tyckte om den? Själv tyckte jag den var lätt och väldigt bra om man vill lösgöra hästarna en varm sommar dag.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback