Fälttävlan - en sport med mycket snack eller?

En del folk ser fälttävlan som "den mest farligaste sporten" bara för det är fasta hinder. Man kan ju börja inlägget så här - Fälttävlan KAN vara farligt svar ja, men vänta nu lite här, det kan ju hända saker bara du rider i paddocken hemma?, allt men hästar kan bli farligt. Bara för fälttävlan innehåller fasta hinder behöver det inte bli det farligaste inom riding och det med hästar. Det kan bli farligt när du lastar?, det kan bli farligt när du kanske går ut/ in med en-två hästar? ALLT kan bli farligt, man måste tänka ett snepp före vad som kan hända. Allt handlar om att det kan. 
 
Jag ser inte fälttävlan som något farligare än hoppning? Man blåtar gärna upp fälttävlan som en gren där både ryttare och häst skadar sig. Man får inte av föreldrar för det är - fasta hinder. Man vill inte - för det är fasta hinder. Man vill inte för det är - farligt. Oftast handlar ju "åsikten" om att man tycker det är farligt. Men precis det jag menar man blåtar gärna fälttävlan som en farlig gren där bara "idioter" satsar med sina hästar. I mina ögon är det inte så, och aldrig varit. En del framför gärna det farliga och bortser allt som kan hända utanför den grenen, som tex i dressyr, galopp, trav, hoppning ja ni fattar? Jag blir så trött på att höra den vanliga meningen där ordet "farligt" innehåller. 
 
Man måste ha respekt med allt som har med en häst att göra. Man måste se det farliga som KAN hända. Man ska förbreda sig. Man ska veta om det. Jag vet om att fälttävlan kan bli farligt då jag själv "landat" på ett hinder eller hur man ska skriva. Men jag har även sett människor som hoppar ett vanligt hinder och fått en bom mellan frambenen och gått omkull ordentligt. Och tro det eller ej men har läst och hört folk som gått omkull i dressyren. 
 
En del framhäver fälttävlan på detta viss om man nu ska hålla på med fälttävlan ska man ha - mod. Det är just det ordet en del framhäver fälttävlan. Det är ett mod. Ett mod att ställa upp med sin ponny på en bana genom fasta hinder. Och en del säger oftast "den optimala ryttaren" och ja det kan jag hålla med om, vi tävlar och tränar ALLA tre grenarna KONSTANT. Vi utför tre olika grenar med våra hästar. Hoppa en hinderbana, gå ett hårt dressyrprogram, och ÄVEN utföra en lång fälttävlansbana med xantal hinder. 
 
I mina ögon är faktiskt fälttävlan den roligaste grenen jag ställt upp i. Man utför ju alla grenarna. Man backar inte på något för man tycker det är - tråkigt. Utan man bara gör det OAVSETT. För mig tycker jag fälttävlan är en häftig gren. 
 
I mina ögon ropar jag inte OHMAGAD för folk som hoppar hehe, om bommen faller faller den, men tro mig, i en terräng faller inga bommar, det kallas spänning på hög nivå ;) 
 
 
Och nej jag har inget emot er hoppmänniskor eller dressyrmänniskor alls!!
Får ni verkligen inte tro, men jag hoppas ni förstår vad jag vill ha ut av inlägget, detta mer farligheter och allt snack runt omkring, inget negativt mot et hopp vs dressyryttare iallafall! :D 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback