Bom, hinder och hopp.

Övningar som är väldigt bra är trav och galopp bommar. Jag har endast travat lite över bomar med Jouline, men inte galopperat över förhöjda bomar. Övningen passade oss mer än utmärkt. Och man hittade känslan väldigt fort. Jouline kan bli väldigt springig och stressad i hoppningen. Då var denna övningen ett bra samlingsmoment. Förrsöka hitta takten och få en lugn ponny. Nedan ser ni en bild på avstånd mellan hinder vs bommar. En övning som jag även tränat på är travbom och hinder. En perfekt övning för att få hästarna lydiga. En edl ponnysar eller hästar har väldigt brått fram till hinderna och kan inte komma i lugn trav fram till ett hinder, då är en travbom framför ett väldigt bra sätt. Hittar in takten, lydnaden ni vet den lilla halvhalten och sedan få ett snyggt språng över hindret. Om man får bra språng hela tiden som flytter på kan man höja upp hinderna till vansinniga höjder. En balanserad häst måste man ha. Jag har tyvärr inga hinder eller bombar hemma så kan tyvärr inte riktigt visa upp övningen.. men självklart kommer det på fler träningar och då ska jag självklart visa upp de. 
En del ser "lätta" övningar som väldigt standard och tar de förgivet att det ska vara lätt. Själv tycker jag att dem så kallade lätta övningarna är svåra för dem ska ju sitta bra. Älskar bomövningar, när allt bra flytter på och man får ett sådant perfkekt hopp. 
 
Har ni någon övning ni vill dela med er kanske?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback